Psychosophie

Impressum - Blogplugins - Bookmarks - Miteinander sprechen - Psychosophie - Frage und Antwort - Inhalt - Smiliecodes - MyNetvibes

In der Begegnung mit anderen Menschen können wir uns selbst und andere besser verstehen lernen. Wenn wir miteinander sprechen, begegnen sich subjektive Welten. Vielleicht entstehen daraus Einsichten, die für das je eigene Leben von Bedeutung sind.

Montag, 26. September 2011

Persönlichkeitsdiagnostik: Probleme und Trends

Persönlichkeit: was ist das eigentlich?
Im Alltag werden manche Menschen als 'Persönlichkeit' bezeichnet, andere wiederum nicht, was bedeuten würde, dass es manche 'haben' oder 'sind', andere eben nicht. So unterschiedlich die Vorstellungen in der Psychologie auch sind, was denn nun mit Persönlichkeit gemeint ist, so grundsätzlich scheint doch der gemeinsame Nenner zu sein, dass alle Menschen Persönlichkeit 'haben' und - das es eben auch Persönlichkeitsstörungen gibt, die allerdings als therapeutisch schwerer zugänglich gelten. In einer Zeit, in der es schnell gehen muss, Therapieplätze rar sind und die Krankenkassen immer mehr in Geldnot geraten (ich meine jetzt zunächst die Krankenkassen in Deutschland), geraten Persönlichkeitssörungen leicht in den Hintergrund.
Nichtsdestotrotz gibt es Überlegungen zu einer Revision diagnostischer Kriterien. Zumindest in Amerika, und darüber möchte ich jetzt berichten.
Worum es geht? Zunächst einmal gibt es mehrere Diagnosesysteme, in Deutschland scheint das ICD-10 (Im Original: International Classification of Diseases) am häufigsten verwendet zu werden, daneben existiert noch das DSM, zu erwähnen ist auch das ICF, das sich aber schwer durchsetzen kann, weil es ziemlich kompliziert ist.
Das DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) existiert im Moment in der vierten Fassung, in der neuen (also der fünften) sollen die Kriterien für Persönlichkeitsstörungen überarbeitet werden. Die Überlegungen dazu sind eine gute Gelegenheit, grundsätzliche Fragen neu zu stellen:

Was ist Persönlichkeit eigentlich?
Sind 'Schubladen' sinnvoll, also klare Kategorien, 
die die einen als 'normal', andere dagegen als 'gestört' bezeichnen?

Eine typische Vorgehensweise in der Psychodiagnostik ist die Beurteilung anhand mehrerer Kriterien, von denen in der Regel mindestens drei oder fünf eindeutig erfüllt sein müssen, um eine bestimmte Diagnose stellen zu können. Immerhin: wenn bestimmte Auffälligkeiten nicht stark genug sind, bietet sich als Zwischenstufe die Persönlichkeitsakzentuierung an, die eine grundsätzliche Auffassung bereits andeutet: die Vorstellung nämlich, dass Persönlichkeitsmerkmale mehr oder weniger stark ausgeprägt sein können. Damit bleibt immer auch eine Grauzone bestehen, in der man sich darüber streiten kann, ob dieses oder jenes bereits als 'krank' bezeichnet werden sollte oder nicht. Zwei Klassen von Kriterien sind von Bedeutung, wenn es um die Diagnose einer Persönlichkeitsstörung geht:
funktionale Störungen im Bezug zu sich selbst und anderen (das war erstens) und zweitens um krankhafte Persönlichkeitszüge.

Nur so ganz nebenbei steckt in alledem natürlich immer auch eine Vorstellung von dem. was 'normal' oder 'gesund' ist. Und: die Idee, dass Störungen Leiden verursachen, dass der oder die Betreffende (oder Betroffene) an irgendetwas leidet, hier: an sich oder anderen, vielleicht auch an sich UND an anderen. Zwingend ist das aber nicht - dass (von außen betrachtet) eine Störung vorliegt, muss nicht auch bedeuten, dass diese Störung subjektiv auch Leiden verursacht, also die Person selbst stört.

Ein Vorschlag zur Revision der Kategorien des DSM betrifft die
 "nicht näher bezeichnete Persönlichkeitsstörung", die auch im ICD-10 existiert (als F 60.9). Besonders hilfreich sind solche Diagnosen nicht, im Grunde verbirgt sich hinter den Worten "nicht näher bezeichnet" oder "nicht andernorts klassfiziert" das Eingeständnis, dass da etwas ist, das sich nicht so recht einordnen lässt, etwas Unklares also.

Etwas klarer ist die Diagnose F61 im ICD-10: bei kombinierten Persönlichkeitsstörungen lassen sich immerhin die Züge beschreiben, die erkennbar sind, aber in ihrer Ausprägung nicht stark genug sind, um die Diagnose einer spezifischen Persönlichkeitsstörung zu rechtfertigen. In eine ähnlche Richtung geht der Vorschlag, die "Personality disorder-trait specified”, also eine durch Merkmale spezifierte Persönlichkeitsstörung als Ersatz für die bisherige Formulierung in das DSM-5 aufzunehmen.

Ein grundsätzliches Problem der klinischen Praxis wird hier berührt: was mache ich, wenn es problematische Bereiche gibt, die erkennbar sind, insgesamt aber eben nicht alle Kriterien so klar erfüllt sind, dass die Diagnose einer "Störung mit Krankheitswert" gerechtfertigt ist?
Gehen wir davon aus, dass Persönlichkeitsmerkmale mehr oder weniger stark ausgeprägt sein können, dann können auch Persönlichkeitsstörungen mehr oder weniger stark ausgeprägt sein - wenn es für eine Diagnose nicht reicht, bedeutet das nicht, dass da "nichts ist".
 

Ein weiterer Ansatz zur Revision des DSM soll noch kurz erwähnt werden: die Skala zur Ausprägung der Persönlichkeitsfunktionen (im Original: Personality Function Scale).

In fünf Stufen sollen dabei jeweils zwei Funktionen in zwei Bereichen eingeschätzt werden.

Das Selbst

Identität. Kann ich mich selbst als einmalig erleben, mit klaren Grenzen zwischen mir und anderen, stabiler Selbsteinschätzung und Selbstregulation, der Fähigkeit, ein breites Spektrum emotionaler Erfahrungen zu verarbeiten?

Selbststeuerung. Kann ich konsequent kurzfristige und langfristige Lebensziele verfolgen, mich dabei an konstruktiven und prosozialen inneren Ansprüchen bezüglich meines Verhaltens orientieren und in konstruktiver Weise über mich selbst nachdenken?

Beziehungen

Empathie. Habe ich Verständnis und zeige ich Wertschätzung für die Erfahrungen anderer, kann ich unterschiedliche Perspektiven tolerieren, die Wirkungen meines Verhaltens auf andere verstehen und einschätzen?

Intimität. Kann ich tiefere und dauerhafte positive Beziehungen zu anderen aufnehmen und gestalten, Nähe herstellen und aushalten, gegenseitigen Austausch von Zuwendung und Zuneigung gestalten?

 Die Formulierungen zur Personality Function Scale sind frei übersetzt, kommen aber einem therapeutischen Anliegen nahe - dem Bedürfnis, Diagnosen als pragmatische Konzepte zu verstehen, aus dem sich Ansatzpunkte für therapeutische Zielsetzungen ableiten lassen.

Quellen:

Kommentare:

  1. Mulching For Free Valuable Points About The Black Mulch For Your Garden

    Here is my webpage Www.Fb.Hassidelaa.com
    Here is my web site ; mequon tree nursery

    AntwortenLöschen
  2. What are some great poetry blogs or websites to post journal entries?



    Also visit my blog post: vaginal mesh lawyers
    Also visit my homepage ; transvaginal mesh lawyers

    AntwortenLöschen
  3. Do you know the norms of copyright of content? How's it completely different from Patent?

    my homepage :: vaginal mesh lawsuit
    Review my web blog - transvaginal mesh lawsuit

    AntwortenLöschen
  4. They are also go under the names of amplifiers and repeaters.
    The antennas with the magnetic mount or the glass mount can be used in
    the car, boat or truck. There are fixed cell phone booster systems as well.

    The standard instructions generally call for you to install the
    included receiving antenna in a location outdoors where your cell signal is good, and then the booster
    is supposed to amplify your existing signal and then broadcast it through your whole home to eliminate
    dead spots. Mobile signal dead zones are areas where cell phone
    reception is not properly received. Many companies began manufacturing cell phone
    boosters in order to solve the problem of these dead zones.
    The web site was introduced with a futuristic eye to boost mobile utilization and help
    the ever increasing mobile users around the globe. It is very important to note
    that most of the devices hawked on this site will not
    provide any noticeable difference in your cell phone's signal strength or clarity of reception. Behavioral change will most likely occur only if the previous four stages have been successfully completed. Obstacles to reaching this final stage are usually: 1 the negotiator moving too rapidly through the stages, or 2 omitting stages in a misguided effort to end the crisis through premature problem solving. Again, the key to behavior change in crisis negotiation is achieving a positive relationship between the negotiator and subject via active listening, empathy, rapport, and behavior influence strategies and tactics. At this final stage, the subject will likely follow the negotiator's suggestions to the extent
    that negotiator tasks in the previous stages have been effectively carried out.
    http://is.gd/aRXuXc You can surf Facebook for totally free of cost.

    This service is available for some basic mobile phone handsets.

    This is another addition of Facebook mobile. This addition gives you the
    access to the Facebook with minimum use of Internet data.
    This would also be the great option to use Facebook via mobile
    phone. Sony Ericsson XPERIA X1 has GPS support with Java features.

    The phone is available in sliver steel and black solid color.
    It even features to have the Pocket Office with Organizer, blogging/picture editing, MP3/AAC/MP4 player, Voice
    memo/dial and the Predictive text input.
    Visit my website ... reverse number lookup

    AntwortenLöschen
  5. I am planning to proceed to Australia permanently. Hopefully,
    my immigration process is going to be completed this season
    and that i will move in the beginning of 2011.
    Can someone suggest some excellent resources and blogs about making
    the plans for settling in Australia?.

    My web-site: usczero.com
    Feel free to surf my homepage Paxil Birth Defect

    AntwortenLöschen
  6. Make a mental not that it is important to rely on common sense and your own judgment so as
    not to get caught into a difficult situation where you get fooled for anything just to
    get Philippine ladies phone numbers. Most impressive of all, Real Tube slots itself nicely into the Music
    & Video Hub, allowing you to quickly and easily find the app and the videos you have previously viewed.
    http://tinyurl.com/amtx2ln While a few years ago personal
    navigation device makers like Dutch TomTom TOM2. Needless
    to say, the stakes are huge for Nokia. Despite high
    marks for theLumia 900, it didn't exactly fly off the shelves. And while the next version of Windows Phone looks promising, current Windows Phone owners won't be able
    to upgrade. So, by all means, Nokia and Microsoft will need to give Windows Phone fans a good reason to upgrade.
    Don't forget, as well, that Samsung introduced its ownWindows 8 phone last week with the Samsung Ativ S.

    AntwortenLöschen
  7. Very soon this web page will be famous amid all blog people, due to it's pleasant articles or reviews

    My website; individual dental plan

    AntwortenLöschen
  8. Hi there, I wish for to subscribe for this
    weblog to obtain most up-to-date updates,
    thus where can i do it please help out.

    Here is my website: kaboble.Com
    Also see my page: http://Niido.Ru/

    AntwortenLöschen
  9. Because the admin of this site is working, no hesitation very shortly it will be well-known, due to its feature contents.



    Take a look at my page: http://Www.amigofever.com/index.php?do=/profile-38154/Info/
    Also see my webpage - www.oahuislandnews.com

    AntwortenLöschen
  10. Hi! Do you know if they make any plugins to
    safeguard against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.

    Any suggestions?

    Stop by my blog post ... http://www.kapuwa.com/AguedaGri

    AntwortenLöschen
  11. Greetings from Los angeles! I'm bored to tears at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I love the information you provide here and can't wait to take a look when I get home.
    I'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile .. I'm not even using WIFI, just 3G .
    . Anyhow, excellent blog!

    My blog post - Get More Info

    AntwortenLöschen
  12. Asking questions are in fact fastidious thing if you are not understanding something
    fully, however this piece of writing gives nice understanding
    even.

    Also visit my web-site :: site affiliate

    AntwortenLöschen
  13. Can i upload short excerpts of copyrighted content on youtube?
    Is it supported by fair use provision?

    Feel free to surf to my weblog: http://magdatestuje.blogspot.com
    My page - www.beltramiandcompany.co.uk

    AntwortenLöschen
  14. Amazing issues here. I'm very glad to look your post. Thank you so much and I'm having a look forward to contact you.
    Will you please drop me a e-mail?

    Also visit my web page: what do you need for a home equity loan

    AntwortenLöschen
  15. This is a great tip particularly to those new to the blogosphere.
    Simple but very accurate information… Many thanks for sharing this one.
    A must read post!

    Here is my weblog :: mouse click the up coming website page

    AntwortenLöschen
  16. I like the helpful info you provide for your articles.

    I will bookmark your weblog and check once more here regularly.
    I'm moderately certain I will learn many new stuff right right here! Best of luck for the following!

    Feel free to visit my blog post; mortgage broker

    AntwortenLöschen
  17. Have you ever considered writing an e-book or
    guest authoring on other websites? I have a blog centered on the same topics you discuss and would love to have you share some stories/information.
    I know my visitors would value your work. If you are even
    remotely interested, feel free to send me an e-mail.

    My site compare home equity rates

    AntwortenLöschen
  18. What's up to every one, the contents existing at this website are genuinely awesome for people experience, well, keep up the good work fellows.

    my blog; Get More Info

    AntwortenLöschen
  19. It's hard to come by knowledgeable people about this topic, however, you sound like you know what you're talking about!
    Thanks

    Also visit my web-site; special Loan consolidation Program

    AntwortenLöschen
  20. Thank you for every other informative blog. The place else
    could I am getting that type of information written in such an ideal way?

    I have a challenge that I'm just now operating on, and I've been at the look out for such info.


    Here is my site; visit the next website page

    AntwortenLöschen
  21. Whats up are using Wordpress for your site platform?

    I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own.
    Do you need any html coding knowledge to make your own
    blog? Any help would be really appreciated!

    Feel free to visit my web page: Gentoo.kiev.ua

    AntwortenLöschen
  22. Please let me know if you're looking for a article author for your blog. You have some really good posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love
    to write some material for your blog in exchange for a link
    back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.
    Kudos!

    Also visit my blog post :: PBA Root Canal

    AntwortenLöschen
  23. Hi my family member! I want to say that this post is awesome, great written and come
    with almost all significant infos. I would like to peer extra posts
    like this .

    My page ... dental implants costs

    AntwortenLöschen
  24. I like the helpful info you supply on your articles. I'll bookmark your blog and test once more here regularly. I am fairly certain I will be told lots of new stuff right right here! Best of luck for the next!

    Here is my weblog individual dental plans

    AntwortenLöschen
  25. Useful information. Lucky me I discovered your website accidentally, and I'm surprised why this twist of fate did not came about earlier! I bookmarked it.

    My site ... Make Money Google clickbank

    AntwortenLöschen

Related Posts with Thumbnails